ازگیل جنگلی میوه ی محبوب شمالی ها که در جنگل های شمال می روید

 

ازگیل جنگلی میوه ای قهوه ای رنگ و وحشی ، که در جنگل های شمالی بیشتر یافت می شود.این میوه کوچک ولی خوشمزه در فصل پاییز به دست محلی ها دست چین شده و به بازار ارائه میشود ، و یا افراد محلی آن را برای مصارف دیگر در انبار نگهداری می کنند.در گویش های شمالی به نام های جور واجور شناخته شده است ؛مازنی ها آن را کِندِس وکِنِس می نامند؛ اما در بین گیلکی ها به کونوس و کنوس مشهور است .

ویتامین های موجود در ازگیل

ازگیل سرشار از مواد مغذی و همچنین ویتامین های ، A ، B1 ،B2 و C را دارا می باشد.کلسیم ، پتاسیم، آهن و منیزیم هم در ازگیل وجود دارد .و به دلیل اینکه عمر تازگی این میوه کم است به صورت شور و ترش از ان استفاده میشود.

خواص ازگیل

 

ازگیل یکی از کاهنده های فشار خون محسوب میشود.برای درمان بیماری هایی از قبیل سنگ کلیه، فشار خون بالا ، التهاب روده ای مفید بوده و خواص بسیار زیادی دارد ؛همچنین بقراط حکیم در گذشته برای درمان ترش کردن معده و سوزش مدفوع ، ازگیل را تجویز می کرد. جوشانده برگ ازگیل برای آبسه های دهان مفید بوده و از آب ازگیل برای درمان دهان درد استفاده می شود . اب برگ درخت ازگیل برای درمان التهاب روده و زخم دهان و همچنین اسهال کودکان سودمند است. هسته ازگیل دارای اسید سیانیدریک بوده و توصیه می شود از خوردن آن پرهیز کنیم. افرادی که هموگلبین پایینی دارند می توانند ازگیل را در برنامه غذایی خود قرار دهند . دلیل مهم اینکه ازگیل آهن زیاد دارد رنگ قهوه ای رو به قرمزی است که دارد .از این رو مصرف این میوه بسیار تاکید میشود.

چه طبعی از ازگیل می توانند مصرف کنند؟

 

ازگیل به دلیل طبع سرد و خشکی که دارد در افراد گرم و تر سازگار است و افرادی که طبع سرد و خشک دارند بهتر است مصرف نکنن و اگر دوست داشته باشند می توانند از مصلح آن که عسل است، برای خنثی بودن استفاده کنند.

پیشگیری  از سرماخوردگی  با مصرف ازگیل

 

ازگیل سرار از مواد آنتی اکسیدان و ویتامین C وA می باشد از این رو برای سیستم بدن تقویت کننده ی عالی و ابتلا به سرماخوردگی و آسم را کاهش میدهد .

جوان سازی پوست باا ازگیل

 

آنتی اکسیدان و ویتامینC موجود در ازگیل برای کلاژن سازی و انعطا پذیری پوست بسیار مفید بوده ، از این رو برای جلوگیری از چین و چروک پوست از ازگیل استفاده میشود .چگونه ازگیل وزن را کاهش میدهد و به لاغری کمک می کند.

موارد مصرف ازگیل

 

میوه ازگیل در حالت عادی مصرف می شود . اما این مورد یک عیب بزرگ دارد و آن هم عمر ماندگاری این میوه است و در طول چند روز پلاسیده میشود .از این رو به دو صورت شور و رب در می اورند تا در طول سال بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

 

اگر می خواهید چگونگی  طرز تهیه رب و ترشی ازگیل را بدنید در مقاله دیگری درج شده است. با ما همراه باشید.

یک نظر

  • […] اید؟ از ازگیل رب ازگیل یا کنس دشو می گیرند. ازگیل را از اینجا می توانید […]

  • دیدگاهتان را بنویسید