مزاج خودت را بشناس

حتما تا به حال در رابطه با طبع  چیزهایی شنیدین یا خوندین. در این مقاله به صورت عامیانه به شما آموزش میدیم که مزاج خودت رو بشناسی ، تا آخر این مطلب رو با دقت بخونین.

مزاج چیست؟

خیلی از شما عزیزان با تعریف هایی که از سردی و گرمی مواد شنیدین چیزهایی میدونین و تا حدودی با مفهوم آن آشنا هستین.
طبع به درجه ای از حرارت و رطوبت گفته میشه که میتونیم به همه چیز نسبتش بدیم . مثل  فلفل که از نظر طب سنتی گرم و خشکه .

وقتی ما فلفل میخوریم حرارت و گرمی بدن رو حس میکنیم و با تکرار خوردن این حس گرما بیشتر خودش رو نشون میده . از نظر درجه رطوبت هم بخوایم بگیم این گیاه تند ، خشکه و شاید ما این آتیش   رو بیشتر حس کنیم و خشکی رو کمتر. اما در دراز مدت و به مرور این اثرات خودش رو در بدن نشون میده .
در واقع مزاج رو ما میتونیم به هر چیزی نسبت بدیم. یعنی فقط مختص خوراکی ها نیست . حتی فصل و اقلیم ها هم طبعی دارن مثلا بهار گرم و تر ، تابستون گرم و خشک ، پاییز  سرد و خشک و زمستون سرد و تر. 
همچنین اقلیم و مکانی که زندگی می کنیم طبیعت  متفاوتی دارن. مثل جنوبی ها که مزاجشون گرم و تره .

حتما شنیدین که جنوبی ها مهمون نواز و مهربان هستن . میدونین چرا ؟ چون طبع اقلیمشون گرمه و می طلبه که از درونشون خون گرم باشن. ویه نکته جالب مطمئنا دیدین یا شنیدین که تو منطقه اشون چقدر انواع ادویه های تند استفاده میشه. مخصوصا سوسیس بندری که معروفه پر از فلفله  .در واقع دلیل اینه که این ادویه های گرم طبیعت این عزیزان رو با مزاج اقلیمشون یکی و یکدست میکنه ، تا به متعادل بودن برسن ؛ و بتونن اون گرمای طاقت فرسا رو تحمل کنن . در اصل این طبع بدن این عزیزانه که اونها رو به سمت گرمی جات  می کشونه . در اصطلاح میگن که  مزاجشون میخواد که این مواد و خوراکی رو بخورن.

تذکر مهم: هر چیزی اگه از تعادل خارج بشه ، میتونه مشکل زا بشه. هر یک از اخلاط نیز باید در حد متعادل مزاج بدن ما وجود داشته باشه. 

گاهی برای تغییر طبع از گیاهان دارویی هم استفاده می کنن.

1
اخلاط اربعه

اون چیزی که باعث بروز بیماری در ما میشه غلبه مزاج هاست. یعنی اون طبع غالب بدن ما شده و این ما رو دچار بیماری و مشکل میکنه.

اخلاط چیست؟

اون چیزی که از پروسه هضم در بدن تولید میشه . یعنی غذایی که ما می خوریم در این  برنامه ای  که در بدن اتفاق می افته تبدیل میشه به چهار خلطی که به اون اخلاط اربعه گفته میشه . در واقع خون ما از ترکیب این چهار تا تشکیل میشه .

نکته مهم ماجرا کجا میتونه باشه؟ اینکه میزان این اخلاط در بدن ما تعادل داشته باشه . یعنی میزانش به اندازه مشخصی باید داخل بدن  باشه. در واقع اعضای  ما از این اخلاط تغذیه میکنه.

انواع خلط در بدن

اخلاطی که بدن ما از اونها تغذیه میکنه عبارتند از :

  • صفرا
  • سودا
  • بلغم 
  • دم

در بالا یاداور شدیم که همه چیز دارای مزاج هستن. پس این خلط هانیز دارای طبع هایی هستند .

  • بلغم:سرد و تر
    دم:گرم و تر
    صفرا:گرم و خشک
    سودا: سرد و خشک

مهم ترین نکته ای که باید بدونیم فقط سعی کنیم تعادل این مواد رو در بدن حفظ کنیم .

اهمیت تعادل اخلاط در بدن
 

درون  ما به اندازه مشخصی از اینها رو نیاز داره. مثلا به میزان بسیار کمی به خلط صفرا و سودا محتاجه.  اما دم و بلغم مقدار بیشتری در بدن لازمه.

هر کدوم از اینها به اندازه ای باشه که بیشتر از احتیاج درون ما  تولید داشته باشن، میتونن ما رو دچار بیماری کنن .
هر نوزادی که دنیا میاد یه مزاج ابتدایی رو داره که به واسطه اون  خلق و خو هایی رو هم داره و گرایشش به خوراکی های مختلف بسته به مزاجش داره.

اگر این طبع بیش از اندازه مصرف بشه مطمئنن مشکلاتی رو هم در بر خواهد داشت.

یاسر رستمی

راه های ارتباطی:

شماره همراه: 09113264719

آدرس کانال :  بازرگانی حامی

پست الکترونیک:

info@bazarganihami.ir

‫2 نظر

  • Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon everyday. Its always interesting to read articles from other authors and practice something from other sites.

  • دیدگاهتان را بنویسید