چگونه از حشرات و شته های برنج و حبوبات در امان بمانیم؟

برنج طارم محلی

شالیزارها محل زیستن انواع و اقسام حشرات ریز و درشت است .زمانی که برنج ها را در مرحله برداشت و جدا سازی داخل گونی ها میریزن احتمال این می رود که تخم حشرات هم لا به لای آنها وارد گونی شود و با چشم دیده نشوند; بعد از مدتی که گونی را باز می کنیم ناگهان با شپشک مواجه شویم. ما در این مقاله به شما یاد میدهیم که چطور از شر این حشرات موزی راحت شوید … پیشگیری از شپشک برنج روش های ساده ای وجود دارد که شپشک یا به گویش مازندرانی ها ایزی به برنج ها حمله ور نشوند .

راه پیشگیری

برای پیشگیری از شپشک ابتدا باید بدانیم محل نگهداری خشک و خنک و بدور از رطوبت باشد .   

اولین ترفند:برگ درخت گردو را در محل نگهداری برنج قرار میدهیم . میتوانیم به چند تیکه بزرگ یا حتی شاخه چند برگ قرار دهیم. . دومین :استفاده از میخ های فولادی برای جلوگیری از حشره زدگی برنج ، میخ های فولادی را در گونی یا خمره های نگهداری برنج گذاشته و درب آن را می بندیم .

سومین: استفاده از قرص برنج با رعایت نکات مهم بهداشتی ؛ میتوان قرص برنج را درون پارچه های چندلایه قرار داده و پارچه را محکم ببندیم و مطمئن شویم سوراخ یا درزی ندارد و ان پارچه را در محل نگهداری قرار دهیم. 

چه کار کنیم تا برنج ها از شته ها در امان باشند؟

 روش سنتی ملحفه پهن کردندر این روش ملحفه تمیزی را در حیاط یا پشت بام پهن کرده و بین ساعات 12 تا 3 بعد از ظهر که گرمای افتاب زیاد است در نور مستقیم آفتاب قرار میدهیم ؛حشرات از گرما فراری هستند و ناپدید می شوند . 

تذکر : برای جلوگیری از خرد شدن برنج ها آن را به مدت طولانی  روبروی نور مستقیم قرار ندهیم. 

 

‫4 نظر

  • […] گاهی برنج کهنه مورد حمله شته ها میشود . برای پیشگیری به این مقاله مراجعه بفرمایید. برنج کهنه آب آن کاملن خشک شده و در وقت […]

  • دیدگاهتان را بنویسید